OM KARTEN….

IC R4/C-PRO hybrid

Klass: Crosskart klass 2
Chassi: IC R4/C-Pro hybrid, svetsat rörramschassi.
Kaross: C-Pro
Motor: Husqvarna FC 250

 

Transmission: Standard 5-växlad sekventiell Husqvarnalåda integrerad med motor. Hydraulisk koppling. Drev och kedja till bakaxel. Kylning: Lågmonterad alukylare. 
Hjulupphängning: Dubbla 

A-armar fram, stel bakaxel, C-pro-sving. Öhlins stötdämpare á la THT Suspension runt om.  
Broms: Hydraulisk bakhjulsbroms och handbroms  med Wilwood-ok. 


förra karten….
IC-kart R4  á la Ekström Racing 

Klass: 85 cc
Chassi: IC R4 Prolink, svetsat rörramschassi.
Kaross: C-Pro

 

 

Motor: KTM 85 SX
Transmission: Standard 6-växlad sekventiell KTM-låda integrerad med motor. Hydraulisk koppling. Drev och kedja till bakaxel. 
Kylning: Lågmonterad alukylare med elfläkt. 

Hjulupphängning: Dubbla A-armar fram, stel bakaxel, IC-sving med förbättrad lagring. Rieger stötdämpare runt om.  IC Prolink med singeldämpare bak.  
Broms: Hydraulisk bakhjulsbroms med Brembo 2-kolvsok. 

I kupén: Kirkey alustol med ”öronlappar”, Sparco moccaratt med snap-off, Sparco fyrpunktsbälte, kullagrad rattstång, Norcart pedalställ, pedalplattor i egen design, JAZ Junior dragster fuel cell. 

 

 

Pär Ekström - Norcart Mini


Första karten…
Norcart MINI

Klass: Crosskart mini.

 

ER_chassi15_ae01webChassi: Svetsat rörramschassi med enkla A-armar och individuell fjädring fram, bak med fjädring och stel bakaxel.

 

 

 

ER_SillySeason16_engineMotor: Briggs & Stratton Racing
World Formula, encylindrig 4-taktsmotor på 205 cc
med överliggande kam. 9,5:1 kompression. Digital tändning och 7100 rpm elektroniskt varvstopp. Effekt ca 12 hk.

 

ER_SillySeason16_engine2Transmission: Centrifugalkoppling och kedjetransmission. Växlad för max 60 km/h toppfart enligt reglemente.

 

 

Styrning: Kuggstångsstyrning.
Bromsar: Brembo hydraulisk skivbroms på bakhjulen.
Skyddsbur: Integrerad i chassit.
Byggd av: Norcart Sverige, Torsby.